STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Colea logo

6 alvorlige myter

 

"The first responsibility of a leader is to define reality"
Max dePree
 
Noget af det værste, der kan overgå organisationer er, hvis vores adfærd er styret af myter - om os selv, vores kunder eller vores konkurrenter.

Myter kan være udsagn om virkeligheden som var sande en gang, men mens omgivelserne er ændret, er vores forestillinger af den det ikke.

Myter kan også være udsagn om virkeligheden som aldrig har været sande, men som vi alligevel betragter som værende det.

Begge typer myter har den konsekvens, at når vores adfærd er ude af trit med virkeligheden, så mister vi gradvist kunder og markedsandele.

Derfor er det bydende nødvendigt, at vi fra tid til anden tester vores verdens– og virkelighedsbillede, og er villige til at ændre det, hvis det er ude af trit med den virkelige virkelighed.

De seks mest grundlæggende og alvorlige myter om kunder, hvoraf den, sidste taler ind i den nye normal efter corona, øgede klimaforandringer den nye kamp om kulturen, er:

1. Vi forventer at kunderne handler rationelt, men selv den mest hårdkogte kunde handler med sine følelser.
 
2. Vi tror kunder er illoyale, men de er i bund og grund trofaste mod bestemte brands - med mindre at vi tvinger dem til utroskab (som f.eks. Pandora og B & O gjorde på et tidspunkt).
 
3. Vi tror kunderne konstant er på jagt efter nye produkter, men har vi et godt produkt, så sælg da det.
 
4. Vi tror kunderne aldrig tilgiver dårlig service, men hvis vores respons er rigtig i en sådan situation vil de gøre det.
 
5. Vi tror prisen betyder alt for kunden, men det er ikke rigtigt
 
6. Vi accepterer og forstår ikke at den moderne kunde i stadig stigende grad køber ind på værdier, der taler ind i den nye normal
 
Test jeres virkelighedsbillede med jævne mellemrum og I vil, med tiden, vise jer som en af jeres branches bedste brands.